onsdag 3 november 2010

Min utbildning

De flesta jag träffar för första gången som inte själva läser/har läst någonting tekniskt på högskolan brukar fråga vad det innebär att vara civilingenjör. Och ärligt talat vet jag det knappt själv. Däremot tänkte jag dela med mig lite av vad utbildningen som jag läser innebär - i stort. Jag tar det från början:

Utbildningen som lockade mig att lämna allting i lilla Valdemarsvik för att istället flytta till Stockholm heter Farkostteknik och är en civilingenjörsutbildning. När jag valde den var jag redan säker på att jag ville bli civilingenjör, däremot vissa jag inte inom vilken inriktning. Men mitt intresse för bilar fick mig i sista sekund att välja just den utbildningen. Och nej, Farkostteknik handlar inte enbart om båtar, eller rymdfarkoster. Det handlar om ALLA farkoster: bilar, båtar, cyklar, tåg, rymdfarkoster, flygplan, bussar, lastbilar osv. De första åren är det mycket grundläggande och väldigt lite om just farkoster. Ämnena är mest matematik, programmering, hållfasthetslära osv. 

Men sista halvåret i årskurs tre innehåller bland annat ett arbete som sträcker sig över en hel termin, kandidatexamensarbetet. Efter att man slutfört det arbetet är det möjligt att ta ut en så kallad kandidatexamen som det heter. En civilingenjörsexamen heter förövrigt inte så längre, utan det heter Masterexamen och fås efter en utbildning på 5 år istället för 4,5 år, allt för att följa den internationella standarden. Okej, tillbaka till kandidatexamensarbetet - det här arbetet väljer man inom ett specifikt område som man vill fortsätta sin masterutbildning i, om det är obligatoriskt, för vissa inriktningar krävs inget specifikt kandidatexamensarbete, utan man kan ha gjort vilket som helst.
Jag hade till slut helt övergivit mina planer på att läsa någonting som har med bilar att göra och istället insett att Sustainable Energy Engineering (SEE) var rätt inriktning för mig. Jag har trots allt, så länge jag vetat, varit intresserad av kärnkraft, vindkraft, vågkraft osv och tänkte att det vore dumt att inte läsa om det. Från och med inriktningen och årskurs fyra läser man alla kurser på engelska och just min inriktning har väldigt många internationella studenter, vilket innebär att jag har fått vänner från Sydafrika, USA, Holland, Tyskland, Frankrike, Chile osv. Jag trivs med andra ord som fisken i vattnet.

Inga kommentarer: