tisdag 11 augusti 2009

Segis


Allting drog ut på tiden, men nu är allt fixat i alla fall.

Grönsakspajen som jag gjorde blev förresten otroligt god! Ett GI-recept också, så tror man på sånt kan man ju säga att den var nyttig också. Det tråkiga med pajer som blir så goda är att de tar slut direkt. Har ju inte så många paj-formar tyvärr...

Här kommer receptet i alla fall:

Ingredienser

Pajdeg:

3 dl vetemjöl, (ca 180 g)
75 g smör
0,5 dl lätt kesella, 1%

Fyllning:

3 st ägg
2 dl lätt kesella, 1%
75 g fetaost
1 st vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
1 krm svartpeppar

Grönsaker:

3 dl broccolibuketter
1 st purjolök, liten
1 st röd paprika
1 msk olivolja
5 st tomater, soltorkade och marinerade
10 st oliver, gärna med kärna
75 g fetaost

Tillagning

Ett bra recept på en paj som både är smakrik och relativt smal har vi fått av Inger. Så här i grönsakssäsongen kan man variera grönsakerna efter smak och tillgång. Gräddas den i mikrovågsugn krisppanna tar det ca 15-18 min.

1. Blanda alla ingredienser till pajdegen i en matberedare och kör hastigt till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar botten, 24 cm. Ställ kallt ca 30 min.
2. Sätt ugnen på 200°. Fyllning: Blanda ägg och kesella. Smula ner fetaosten. Pressa i vitlöksklyftan. Salta och peppra.
3. Grönsaker: Förväll broccoli i lättsaltat vatten ca 5 min, låt rinna av väl i durkslag. Strimla purjolök och paprika och fräs dem i olivolja några minuter. Strimla de soltorkade tomaterna.
4. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 12 min. Lägg i grönsaker, oliver, smula i fetaosten och häll över fyllningen. Grädda pajen mitt i ugnen ca 35 min eller tills den stannat och fått lite färg.

1 kommentar:

Gina sa...

Åh det där lät som något man ska ta och prova (;