onsdag 2 februari 2011

Bröd i långpanna

Jag måste bara tipsa om ett riktigt gott bröd som jag gör i långpanna. Men tänk på att jag alltid använder mig av torrjäst eftersom jag är dålig på att använda upp färsk jäst innan den blir gammal. Och torrjäst arbetar ju alltså bäst vid 40 °C istället för 37 °C.


Lingonbröd i långpanna
ca 16 bröd

Ingredienser:
7 1/2 dl vatten
6 dl grahamsmjöl
150-200 g lingonsylt/rårörda lingon

50 g jäst

2 msk olja (kan ersättas med flytande margarin)

1 tsk salt

ca 9 dl vetemjöl
 

Gör såhär:
Koka upp vattnet i en kastrull eller i vattenkokare. Häll det kokande vattnet över grahamsmjölet i en bunke. Rör om och låt svalna till lite varmare än fingervarmt, 40°C. Smula ner jästen i det skållade grahamsmjölet och rör tills den löst sig. Tillsätt lingon, olja, salt och vetemjölet. Arbeta ihop till en lös men smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt i ca 40 min.
Stjälp upp degen i en väl smord långpanna, ca 30x40 cm. Platta ut den med mjölad hand och nagga degen med en gaffel. Skär degen med en bakskrapa i 16 rutor. Doppa bakskrapan emellanåt i vetemjöl så att inte degen klibbar fast. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.
Grädda mitt i ugnen i 225°C, ca 20 min. Låt brödet kallna på galler innan det bryts i rutor.
  


Själv gjorde jag det här brödet igår kväll, och man blir ju extra pigg på morgonen när man vet att man får äta gott bröd till frukost :) 

1 kommentar:

Jennifer sa...

Jag som älskar lingonbröd får nog testa att göra det någon dag, tack för tipset! ;)