måndag 23 november 2009

Sickla Udde (aka Sick Los Angeles Pillow without a K)

Här kommer det första inlägget om mina olika boenden i Stockholm.

Mitt allra första boende var i Sickla Udde, precis bredvid Hammarby Sjöstad, men på Nacka-sidan. Jag trivdes väldigt bra området, och det faktum att jag nästintill bodde granne med Signe gjorde inte precis saken sämre.


Till själva lägenheten då. Det var någon typ av baracker i 3-4 våningar som, vad jag har förstått det, hade stått någon annan stans innan, de var inte direkt fula, och man hade ju faktiskt egen ytterdörr till loftgången. Men man hade en egen varmvattenberedare på ca 30 liter vilket gjorde att man inte kunde duscha mer än ca 5 minuter åt gången, och att duscha precis efter att man hade diskat var ju bara att glömma. Den lilla kokvrån var verkligen liten. Den rymde precis en mikrovågsugn 2 plattor (eller var det tre?), en liten kyl med ett minimalt frysfack (som frostade igen på 1 dag) och en diskho.

Bild lånad från SSSB's hemsida

Mitt behov av frys uppfylldes av mamma och pappa som köpte mig en frysbox.
Om man ska väga alla för- och nackdelar mot varandra så skulle jag aldrig välja att flytta dit igen. Möjligtvis en lägenhet i det området, men aldrig mer ett boende som innebär att man måste planera sina duschar och inte kunde laga ugnsmat.

Området var perfekt. Det var nära till natur, Sickla-sjön (ja Romina, den heter så, det är en sjö...), Hammarbybacken, Sickla Köpkvarter och självklart Hammarby Sjöstad med alla matställen, mysiga promenader och fryshuset med ibland riktigt bra konsterter :)

Det blev ett långt inlägg om mitt första boende i Stockholm. Håll ögonen öppna efter nästa som handlar om mitt nästa år i Skrapan på Södermalm.

Inga kommentarer: