måndag 30 november 2009

WEBAP - Wave-Energized Baltic Aeration Pump

Idag har jag gjort det jag gillar bäst i skolan. Jag har haft föreläsning och laboration i Värmeöverföring. Laborationen som tog ungefär hälften så lång tid mot den avsatta tiden var intressant och lärorik. Oavsett hur många gånger jag läst teorin bakom det förstod jag inte ens hälften av vad jag gjorde idag när jag fick praktisera det själv.
Efter laborationen visade vår laborationsassistent oss några roliga saker. Bland annat det kylskåp tillverkat av några doktorander för ett antal år sedan som ligger grund för Elektrolux's kylskåp. Mer om det finns på den här filmen från Elektrolux's hemsida.

Men han visade även ett projekt som jag tycker är väldigt intressant - nämligen en vågdriven pump som leder syresatt vatten ner till havsbottnen, vilket i sin tur motverkar algblomning. Detta var enligt laborationsassistenten ett mycket billigare alternativ än att rena allt avloppsvatten. Han nämnde att det skulle krävas ca 100 st pumpar som är ca 100 meter breda. När vi frågade varför de inte finns utplacerade i Östersjön redan nu var svaret självklart att ingen ville lägga pengar på det. Jag tycker att sådant är jättetråkigt och önskar att det var jättelätt att få folk att vilja satsa på det. Om jag hade mer tid skulle jag titta på alternativ att samla in pengar till det här, men jag har inget bra sätt att göra det på, så under tiden får jag väl bara göra reklam för det och se till att så många som möjligt får upp ögonen för WEBAP som projektet heter.














Bild på pumpen lånad från o2gruppens hemsida.


Mer information om om WEBAP finns i den här rapporten.

Inga kommentarer: