fredag 4 december 2009

Metaltown 2010 och Studio Ghibli

Ni borde gå in på Signes blogg och göra som hon säger.
Jag och Andreas funderar riktigt starkt på att åka på Metaltown iår. Mest (eller endast?!) för att mitt favoritband, Rammstein, kommer dit.

Nu har Andreas och jag hunnit se en film. Det blev en för tidig julklapp till Andreas. Vi hade ingen film som båda ville se, så jag föreslog att han skulle öppna ett av sina paket (jag fick guida honom lite till rätt paket). Nu har vi alltså sett Neko no Ongaeshi (The Cat Returns). En av alla filmer som producerats på Studio Ghibli. En riktig feelgood-film som borde ses av ALLA! Andra filmer från samma studio som jag verkligen kan rekommendera är:
- Tonari no Totoro - "Min granne Totoro"
- Hotaru no Haka - "The Grave of the Fireflies"
- Majo no Takkyuubin - "Kikis Expressbud"
- Mononoke-hime - "Princess Mononoke"
- Sen to Chihiro no Kamikakushi - "Spirited Away"
- Hauru no Ugoku Shiro - "Det levande slottet"
- Kaze no Tani no Naushika "Nausikaä från Vindarnas Dal"

De flesta är riktiga feelgood-filmer. Det enda undantaget är väl The Grave of the Fireflies som inte är annat än sorglig.

Oavsett tycker jag att alla borde ha sett minst en av dessa filmer, de är riktigt mysiga!


Bild lånad från Photobucket

1 kommentar:

signe sa...

Ååååh... Måste få komma hem till er och se massa Ghibli-filmer någon dag :)